Järvenpään retkeilijöiden Lasten Luontokerho on tänä syksynä tutkinut ympäristöä ja löytänyt monia erilaisia sieniä, pelkästään Tammirannan ympäriltä peräti 17 erilaista lajia. Lisäksi olemme tutkineet, kuinka monta erilaista puulajia kasvaa Tammirannan ympärillä. Syksykauden tavoitteena on yhdessä opetella tuntemaan 10 eri puuta. Päätimme kuitenkin pitää juhlat, jos opitaan viisi lajia.

Luontokerho on tehnyt myös retken Luontokeskus Haltiaan Nuuksiossa, jossa meillä oli teemana Suomen luonto. Haltia oli jännittävä paikka ja opas otti hyvin huomioon sekä ryhmämme aikuiset että lapset. Interaktiivinen toiminta on tärkeä osaa luontokerhon toimintaa.

Retkipäivänä satoi kaatamalla, mutta luontokerholaiset eivät sadetta pelkää, joten lähdimme vielä pienelle retkelle Kaitalammelle. Matka ei ollut kovin pitkä, mutta kun luonto oli niin lumoava ja kaunis, kestihän se hyvinkin pari tuntia. Lapsia kiinnosti kovasti kiemurteleva puro, ja hyppimistä ja tutkimista riitti. Tuoksuva syysmetsä helli kaikkia aisteja.