Retkeilijöitä eri yhdistyksistä kokoontui Ukonjoen kämpälle 5.-7.8.2022
viettämään Suomen Retkeilyliiton Elotreffejä. Perinnepuuhastelua järjesti Karjalan Retkeilijöiden Asko Kurki, joka opetti perinteistä narun tekoa.

Lauantaina ajoimme Kontioharjun näköalatien kautta Lieksaan, jossa tutustuimme oppaan kanssa Pielisen museoon. Museon näyttelyt kertovat Pielisen Karjalan ja erityisesti Lieksan ja Pielisjärven historiasta. Paikallisen rakennusperinteen ja historian lisäksi museon painopisteenä on vanhemman metsätyökulttuurin tallentaminen.

Sateen yllättäessä museokäyntimme loppumetreillä lähdimme ajelemaan kohti Loma-Kitsiä, jossa Helmi Kilpeläisen soppapadat meitä odottelivat. Sitä ennen käytiin vielä Koti- ja Jätkämuseossa Kilpeläisten reippaan pojanpojan Aatu Kilpeläisen opastuksella. Museon vetonaula ovat moottorisahat, joita on kertynyt vuosikymmenten saatossa jo yli 400 kappaletta! Lisäksi esillä oli erilaisia kotitaloustavaroita sekä ja vanhoja mopoja, autoja sekä traktoreita.

Mia Neuvonen, Vihdin retkeilijät