TRL:n esitys ammattiosaston syyskokoukselle

Luonteva lomailu, maltillinen matkailu ja retkeily ammattiosastojen työyhteisöjen toimintamuotona

Työväen Retkeilyliitto on 1971 perustettu liikuntajärjestö. Tavoitteena on koota yhteen samoja asioita harrastavat ihmiset. Liikumme jalkaisin, pyöräillen, meloen, hiihtäen jne. Toiminta-ajatuksiimme kuuluu luontoa säästävä ja kunnioittava ajattelu.

TRL ja Kansainväliset Luonnonystävät

Työväen Retkeilyliitto on jäsenjärjestönä NFI:ssä, Kansainvälisessä Luonnonystävien internationaalissa, jonka juuret löytyvät 1800-luvun lopun Wienin työläisten aloitteellisesta toiminnasta. Tämä yhteisö on maailman vanhin maltillista ympäristö-, retkeily-, lomailu- ja matkailutoimintaa edistävä kansainvälinen järjestö.

Luonnonystävien majaverkosto

NFI:n jäsenjärjestöillä on yli tuhat luonnonystävien majaa ympäri Eurooppaa.

Majat ovat jäsenten käytössä varsin edulliseen hintaan.

Luonnonystävien yhteisöt noudattavat toiminnassaan tasa-arvon ja demokratian periaatteita, eikä kilpailu kuulu toimintamuotona niiden keskeisiin periaatteisiin.

TRL:n ja ammattiyhdistysliikkeen yhteistoiminta

Työväen Retkeilyliitto ja SAK ovat solmineet yhteistoimintasopimuksen maltillisten vapaa-aikatoimintojen, luontoa säästävän vapaa-aikakulttuurin ja toisaalta jokamiehen oikeuksien ja kulttuurien kohtaamista edistävien toimintojen kehittämiseksi. Tavoitteena on maltillisen matkailun mahdollisuuksien avaaminen myös ammattiosastojen jäsenille.

Liittyminen TRL:oon

Ammattiosastojen retkeily-, kulttuuri-, vapaa-aikajaostojen toiminta mahdollistaa nyt niiden liittymisen Naturfreunde Internationaalin jäsenperheeseen Työväen Retkeilyliiton kannatusjäsenyyden kautta.

Jäsenoikeudet

Jäsenyys oikeuttaa TRL:n ja NFI:n majojen käyttöön, osallistumiseen vuorovaikutteisesti jäsenseurojen järjestämiin tapahtumiin ja tarvittaessa jäsenkortin saamisen osoituksena jäsenyydestä Luonnonystävien yhteisössä.

Jäsenvelvollisuudet

Ammattiosasto/jäsenet maksavat kannatusjäsenyydestä ja siihen liittyvistä oikeuksista erikseen sovittavan summan vuodessa. TRL:n hallitus päättää jäsenyyden hyväksymisestä ja jäsenmaksusta.

TRL:n hallitus ehdottaa ammattiosastonne syyskokoukselle päätöksen tekemistä liittymisestä mukaan retkeilijöiden ja luonnonystävien maltillista ympäristö- ja vapaa-aikatoimintaa kehittävään toimintaan tulemalla mukaan Työväen Retkeilyliiton jäseneksi.

Toimita tämä aloite ammattiosastosi hallitukselle/johtokunnalle asian viemiseksi varsinaisen kokouksen (esim. syys- tai kevätkokous) käsiteltäväksi!